About

About this site

MONONOV is a web site to introduce original and valuable Japanese businesses through Japanese business books.

Among enormous number of business books published in Japan this site pick up the books that specially select, from respective view point, Japanese businesses that provide market with unique business values. Most of the books have not been translated into English or other languages, but they mention various original and valuable companies. They are small, medium and mid-tier companies that are not known like large enterprise. This site presents the synopses of the books in English, and gives the companies referred in the books opportunity to be known over the world. Also available in this site are the list of the companies referred in the books, and the information of the respective company.

MONONOV is named after a tribe of craftsmen in ancient Japan. They manufactured arms and also served emperor as the imperial guards. Therefore the word MONONOV later started to mean “Samurai” or warrior, too. As MONO means products or goods, and NOV means “new” in western languages, MONONOV also means “new things”. Therefore MONONOV is a word that symbolizes national character of Japanese that loves to manufacture, Samurai-spirit, and new things or innovation.

We are hoping that you will find valuable Japanese businesses in this site, and start business with them, or get inspiration to create your own new businesses.

このサイトについて

MONONOV は日本のビジネス書を通じて、独自性と価値のある日本の企業を紹介するサイトです。

日本では多数のビジネス書が出版されていますが、このサイトで取り上げる本は、それぞれの視点で、独自の価値を提供している企業を選択し紹介しているビジネス書です。これらのビジネス書で英語に翻訳されているものは限られていますが、そこには大企業とは異なり海外にまで広く知られてはいませんが、独自性と価値のある様々な中小、中堅の企業がとりあげられています。このサイトでは、そのような書籍の英文要約を提供し、それを通じて、その本に掲載された企業が広く知られる機会を提供しようとしています。また、このサイトにはそれぞれの本に紹介されている企業のリスト、さらに、それぞれの企業についての紹介情報も掲載されています。

MONONOV(物部、もののふ)は古代日本においては「ものを創る部族」の名前でした。彼らは主として武器を創り、また天皇に衛兵として仕えました。そのため、物部は後に「武士・サムライ」を意味するようになりました。また、MONOは製品・モノを表し、NOVは西欧言語で一般に新しいを意味しますので、MONONOV は「新しい物」も意味します。従って、MONONOVは日本人の物づくりを愛する国民性と、サムライ精神と、新しい物を同時に象徴する名前なのです。
私達は、このサイトであなたが日本の価値ある企業を発見し、その企業とビジネスをスタートしたり、あなた自身が新しいビジネスを始めるきっかけとなったりすることを期待しています。

企業の皆様へ

「グローバルニッチトップ」と言われ、ニッチだが世界に通用する可能性を秘めた企業には、語るべき物語(ストーリー、ドラマ)が必ずあります。そのアピールが、言語の壁で伝わらないのではモッタイナイ。
単なる事務的な翻訳ではなく、技術の妙や他社にない特長、背景となる熱い思いなどを、いかに「伝わる言葉」で表現するか。
1991年から80か国以上の言語に対応してきた実績を持つインターブックスでは、日本の優れた企業の情報発信を『MONONOV:もののふ』ブランドで応援します。